Reageren op dit bericht is niet meer mogelijk

Naar aanleiding van onze bemiddeling heeft Leystromen besloten de klachten ter harte te nemen en met de bewoners in gesprek te gaan over een alternatief voor de ingeslagen weg; Er is een brief verstuurd naar alle bewoners waarin de keuze wordt geboden om de huidige aanpassing door te voeren, de klapraampjes te vervangen door vast glas, of terug naar de tekentafel te gaan. Wij zijn erg blij met deze handreiking van Leystromen. Het geeft immers aan dat, in tegenstelling tot wat velen denken, Leystromen bereid is te luisteren naar haar klanten en zelfs in een vergevorderd stadium nog bereid is af te wijken. Vanuit de huurdersvereniging spreken wij daarom onze waardering uit naar de woonstichting en vertrouwen dan ook op een goede en begripvolle afwerking, zowel van de kant van de huurders als vanuit Leystromen. Zodra er meer bekend wordt over het vervolg, leest u het hier.

Bijeenkomst bewoners Terburghtflat

17 september 2015
Op woensdagavond 16 september heeft Leystromen een bijeenkomst georganiseerd voor de bewoners van de Terburghtflat, die een negatieve stem hadden uitgebracht op de huidige plannen voor de renovatiewerkzaamheden aan de kunststof kozijnen.

De bijeenkomst had tot doel de bewoners bij te praten over de uitslag van de enquete, maar vooral ook om meer inzicht te geven in het vervolgtraject.
Inmiddels is bekend dat een meerderheid van de huurders heeft gekozen voor voortzetting van het huidige plan, waarbij wel een aantal verbeterstappen zijn gemaakt in het plan. Zo worden de klapraampjes voorzien van een deugdelijke bedieningsmechanisme, en wordt er een montagelat bevestigd bovenin het kozijn voor bevestiging van eventuele raamdecoratie/zonwering.

De bewoners zijn ingelicht over de duur van de werkzaamheden, de wijze waarop de vergoedingen worden berekend en uiteindelijk is er afgesproken dat er een informatiebrochure wordt voorbereid waarin de besproken onderwerpen van deze avond worden beschreven, en verdere informatie over de werkzaamheden. Huurdersvereniging Oisterwijk is van mening dat de bijeenkomst heeft bijgedragen aan duidelijkheid naar de bewoners en wij vertrouwen erop dat de uitvoering van de werkzaamheden naar behoren zullen verlopen. Leystromen beloofde alle werkzaamheden nog vóór de Kerst achter de rug te hebben. Wij gaan daar gemakshalve ook van uit maar volgen het traject uiteraard op de voet!

Kunststof kozijnen in de Terburghtflat

Op verzoek van de bewoners van de woning in de Terburghtflat waar Leystromen onlangs de nieuwe kunststof kozijnen heeft geplaatst die als pilot voor het totale complex moeten dienen, heeft Huurdersvereniging een bezoek gebracht aan deze woning.

Om ook de andere bewoners een idee te geven van de situatie ziet u hieronder een aantal foto's van de nieuwe situatie. Ook leest u de reacties van de bewoners zelf. Leystromen gaf reeds eerder aan dat het niet de bedoeling is om bij de proefwoning te gaan kijken, maar wij denken dat het verstandig is om u een kijkje te gunnen van wat u wellicht te wachten staat. Kijk mee en oordeel zelf!
Rechterkozijn

Het kozijn bestaat uit een groot raam rechts, voorzien van ventilatierooster, twee kleinere onderraampjes en bovenin ook twee kleine raampjes waarvan één fungeert als uitzetraam.

De twee openslaande ramen kunnen niet kiepen, maar alleen naar buiten openslaan. Vastzetten met een uitzetijzer is niet mogelijk. Doordat voor openslaande ramen met een boven- én onderraampje is gekozen, kunnen deze ramen niet meer als "verhuisraam" worden gebruikt. de opening is daarvoor te klein.

Reacties van de bewoners:

"De kleine boven/klapraampjes zijn anders van kleur dan de overige ramen. De leverancier geeft aan dat dit komt doordat ander glas is gebruikt. door de scharnieren moet in het glas worden geboord en daar is ander glas voor nodig De ramen zijn allemaal verschillend in hoogte, en dat maakt het erg asymmetrisch. Het lijkt net een grote, lelijke legpuzzel"

Bovenraampjes

De raampjes boven het standaard openslaande raam zijn voorzien van uitzetsluitingen, maar deze zijn voor bewoners erg lastig bereikbaar en zeer zwaar in de bediening. Leystromen denkt er daarom over om dit met een metalen stang via de zijkant van het kozijn bedienbaar te maken. Ook de voorzitter van de huurdersvereniging was niet in staat om het raampje fatsoenlijk te openen. Het aluminium profiel bewoog heftig mee, en zal het niet lang houden bij normaal gebruik.

De uitzetsluiting is met een (lelijk) aluminium-profiel op het kozijn bevestigd

Reactie van de bewoners:

"Op de klapraampjes boven zitten drie doppen, die deel uitmaken van de scharnieren. het ziet er eg lomp en lelijk uit, ook de tussensponning tussen de twee ramen is erg breed, je kunt niet meer vrij naar buiten kijken"

Rechterkozijn, geopende ramen

De openslaande ramen kunnen niet worden vastgezet met een uitzetijzer. Bij sterke wind betekent dit dat de ramen kunnen gaan 'klapperen'.

Reactie van de bewoners:

"Als het bij het rechterraam de boven- en onderraampjes waren vervangen door één groot raam met een ventilatierooster bovenin, en de openslaande ramen ook hoger waren gemaakt zodat het bovenraampje daar ook zou zijn verdwenen, had je een veel rustiger zicht, waarbij je ook een verhuisraam zou hebben. Dit zou nog wel eeens veel goedkoper kunnen zijn ook!"

"Doordat de omlijsting van de kozijnen in de muur, van kunststof is vervaardigd, kan en mag hier geen zonwering aan worden bevestigd. Dit betekent dat uw huidige gordijnen, jalouzieën of zelfs zonnescherm niet kan worden teruggeplaatst"

Zwarte 'opening' in kozijn

De zwarte opening blijkt bij nadere inspectie geen opening, maar een zwart kunststof verbindingselement. Het valt erg op bij het verder witte kozijn. Het oogt erg lelijk in het toch al zo forse kozijn

Linkerkozijn

Het linkerkozijn is voorzien van een vast onderraam, twee openslaande ramen in het midden en een klapraampje bovenin. Hoewel het kozijn er van  buitenaf nog wel acceptabel uitziet, toont het raam erg pompeus; de midden- en buitenstijlenzijn erg dik en doordat er zo veel ramen inzitten is de verhouding tussen glas en kunststof volledig zoek. Je moet bijna moeite doen om naar buiten te kunnen kijken!

Bestaande situatie

Voor de meeste bewoners is de bestaande situatie bekend, maar hieronder ziet u een presentatie van dezelfde woning met de "oude" raamindeling. Huurdersvereniging Oisterwijk is benieuwd naar uw mening over de kunststof kozijnen en zou het op prijs stellen als u als bewoner uw mening geeft over de plannen. Ook als u opmerkingen heeft over de manier waarop Leystromen u benadert of met uw mening omgaat kunt u dit in het opmerkingenveld kwijt. Uiteraard wordt uw opmerking vertrouwelijk behandeld. Wij vragen wel uw naam in te vullen zodat wij u eventueel nog wat vragen kunnen stellen, als dat nodig mocht zijn.