Het Serviceabonnement; Noodzaak of NODELOOS?

Vanaf 1 februari start Leystromen - net als veel andere corporaties in Nederland - met het aanbieden van het Serviceabonnment aan haar huurders. Dit Serviceabonnment is een lang gekoesterde wens van de drie huurdersorganisaties die onder Leystromen actief zijn.

Waarom een Serviceabonnement?

Om deze vraag te beantwoorden moeten we een eind terug in de tijd. Toen Leystromen nog Stromenland heette en het geld bij de corporatie nog tegen de plinten klotste, werden kleine herstellingen bijna altijd standaard door de verhuurder verricht. Dat waren mooie tijden! In het licht van de huidige politieke stand van zaken, en de financiële verplichtingen waar Leystromen aan moet voldoen, is het niet meer verantwoord om kosteloos monteurs rond te laten rijden voor 10.000 woningen. Een ontwikkeling waar ook Leystromen niet gelukkig mee is.

Het Burgerlijk Wetboek stelt dat kleine herstellingen - en het Wetboek somt hier een behoorlijke lijst van op - niet door de verhuurder maar door de huurder zelf verricht dienen te worden. De wetgever bepaalt dus dat Leystromen dit niet hoeft te doen. Dat is jammer voor ons als huurder, maar daar zullen we het mee moeten doen. Huurdersvereniging Oisterwijk en haar collega's in Hilvarenbeek en Rijen, hebben al jaren discussie met Leystromen om, op welke manier dan ook, de huurders die níet zelf in staat zijn om (kleine) herstellingen te verrichten, de mogelijkheid te bieden om het op een voordelige manier te laten doen door professionals. Tot nu toe was er, behalve het Huurders-ABC, geen goede oplossing voorhanden.

Een Serviceabonnement is een mooie oplossing om via een maandelijks bedrag, alle werkzaamheden die Leystromen in de brief noemt, af te kopen. Een mooie service die ook nog niet eens zoveel kost!

Noodzaak

Maar stel dat u handig genoeg bent om al die klusjes gewoon zélf te doen. Dan kunt u die €3,60 per maand gewoon in uw portemonnee houden, want uiteraard is het Serviceabonnment niet verplicht. Het is dus zeker geen noodzaak om u bij het Serviceabonnment aan te sluiten. Het is ook zeker niet nodig om nú al te beslissen of u zich wilt abonneren. Dat kan ook volgende week, of volgende maand, of zelfs volgend jaar. U kunt immers op ieder moment 'instappen'. Vanaf het moment dat u instapt bent u echter wel verplicht een jaar lid te blijven. U kunt dus mooi zelf besluiten wanneer u instapt.

Is het duur?

€3,60 per maand, is dat nou veel geld? Dat is een gewetensvraag die wij niet kunnen beantwoorden want we kunnen niet in uw portemonnee kijken. We hebben ons wel op "de markt" georienteerd en zien dat €3,60 een heel redelijk bedrag is ten opzichte van ander corporaties die soms wel tot zeven of acht euro rekenen voor dezelfde dienst.

Conclusie

Het Serviceabonnement is wat ons betreft een welkome aanvulling op het dienstenpakket van Leystromen. Wij zijn gelukkig dat ook de ouderen, minder valide of invalide huurders of mensen met twee linkerhanden, de herstellingen in huis nu via dit abonnement kunnen laten verrichten. Gratis zit er helaas niet meer in, dat betreuren wij natuurlijk ook, maar we verwachten dat er met het Serviceabonnement veel problemen en probleempjes voor huurders kunnen worden opgelost!

Kijk voor meer informatie of aanmelden: Leystromen

Wat staat er in het Besluit Kleine Herstellingen van het Burgerlijk Wetboek?